Endodoncja - czyli leczenie kanałowe

Endodoncja jest specjalnością, która zajmuje się leczeniem miazgi zęba oraz przyległych tkanek. Gdy miazga jest nieodwracalnie zainfekowana leczenie kanałowe jest jedyną metodą prowadzacą do zachowania własnego zęba. Ogólny stomatolog moze Państwa odesłac do specjalisty od leczeń kanałowych (endodonty)  na potwierdzenie diagnozy lub w celu przeprowadzenia konkretnego leczenia kanalowego. Ten krok jest wskazany zwłaszcza w przypadku trudnej diagnozy lub gdy leczenie kanałowe jest bardziej skomplikowane.

Przebieg leczenia
Kiedy nieodwracalne zapalenie miazgi czy infekcja juz się ustabilizuje kolejnym krokiem jest usunięcie zmienionej chorobowo tkanki małymi delikatnymi instrumentami. Proces ten jest przeprowadzany najpierw ręcznie a następnie maszynowo. W tym samym czasie kanały są czyszczone środkami do płukania oraz poszerzane. Następnie niezwykle istotne jest ich szczelne wypełnienie (obturacja). Część koronową trzeba jak najszybciej odbudować wypełnieniem, onlayem lub koroną by zapobiec ponownej reinfekcji kanałow lub złamaniu zęba.

Zakres endodoncji:

Diagnozowanie i leczenie bólu jamy ustnej wywodzącego się z miazgi zęba i/lub tkanek okołowierzchołkowych
Terapię żywej miazgi czyli przykrycie bezpośrednie miazgi zęba oraz pulpotomię
Niechirurgiczne leczenie kanałowe z/bez patologii tkanek okolowierzchołkowych pochodzenia zębowego
Wypełnianie (obturację) systemu kanałów
Selektywne chirurgiczne usuwanie tkanki patologicznej  jako wynik stanu zapalnego miazgi zęba
Replantacje zęba
Usunięcie (resekcję) szczytu korzenia
Wybielanie wewnętrzne zęba
Leczenia związane z odbudową korony zęba poprzez wkłady koronowo korzeniowe w kanale zęba

Leczenie kanałowe zębów pod mikroskopem jest jedna z najnowoczesniejszych metod leczenia w stomatologii. W naszej klinice stosujemy najnowszy model mikroskopu Leica. Pomaga on specjaliscie zlokalizować oraz prawidłowo opracować kanały systemu korzeniowego a nastepnie szczelnie je wypełnić łącznie z dodatkowymi odgałęzieniami od kanałow głównych. Posługiwanie sie mikroskopem decyduje więc o zdecydowanie większym sukcesie leczenia kanałowego ze względu na precyzyjne dostrzeżenie szczególów anatomii zęba. Natomiast użycie ślinochronu (koferdamu) umożliwia izolację bakterii co jest niezwykle istotne zarówno w początkowym jak i na całym  etapie leczenia zęba. Dodatkowym elementem sukcesu jest gruntowna wiedza o środkach chemicznych używanych do irygacji kanałów oraz ich wzajemne oddziaływanie na siebie. Niezbędne doświadczenie lekarza endodonty oraz stosowanie rotacyjnego lub reciprokalnego systemu do opracowywania kanałow zęba wraz z endometrem (urzadzenie służace do precyzyjnego pomiaru długości kanałow) to kolejny krok ku osiągnięciu ponad 90% sukcesu w pierwotnym leczeniu endodontycznym.
Tego typu leczeniami zajmują sie endodonci czyli lekarze stomatolodzy po specjalizacjach na uniwersytecie z tytulem dyplomowanego endodonty lub mistrza endodoncji.
Procedura ta niestety nie jest tania ale na pewno tańsza niz usunięcie zęba i zastąpienie go implantem.

Certyfikat Zaufania Klientów